Tommelfingere

Har du spørgsmål?

Her finder du svar på nogle af de mest stillede spørgsmål.

Finder du ikke hvad du søger, er du velkommen til at kontakte vores kundecenter på telefon 70 20 35 70.

 

 

 

Ny kunde

  • Gasel leverer i hele landet

    Du kan blive kunde hos Gasel, uanset hvor i landet, du bor. Vi leverer nemlig el både øst og vest for Storebælt.

    Det samme gælder naturgas. Eneste undtagelse er øer uden tilslutning til naturgasnettet.

  • Så meget kan du spare

    For at vide hvor stor din besparelse kan blive, skal du kende dit aktuelle energiforbrug og din nuværende pris på el eller naturgas.

    Du kan finde begge dele ved hjælp af dine tidligere regninger eller ved at logge på dit nuværende energiselskabs selvbetjeningsløsning.

    Vores priser på el kan du se her.

    For gaspriser – klik her.

    Læg derefter 1 krone om dagen til i håndtering for el – og 2 kroner om dagen for naturgas.

    Husk at medregne de forskellige afgifter, da disse er ens uanset hvilket energiselskab, du har en aftale med.

    Du er også meget velkommen til at ringe til os på telefon 70 20 35 70, hvis du har brug for hjælp til at finde ud af, hvor meget du kan spare med en aftale hos Gasel.

  • Sådan skifter du til Gasel

    Når du har besluttet dig for at blive kunde hos Gasel, udfylder du blot tilmeldingsformularen her.

    Så sørger vi for at opsige din aftale med din nuværende leverandør.

    Måske beder dit nuværende energiselskab dig om at aflæse din måler. Det skal du selv gøre.  Men resten? Det ordner vi.

  • Se indkøbsprisen på el og gas

    Hos Gasel koster el og gas det samme for dig, som vi giver i indkøbspris.

    Den aktuelle indkøbspris svinger dog i takt med udbud og efterspørgsel og bliver således justeret løbende.

    Du kan altid se sidste måneds indkøbspris her på el her – og indkøbsprisen på gas her.

  • Du har 14 dages fortrydelsesret

    Som nyoprettet kunde hos Gasel har du 14 dages fortrydelsesret fra den dag, du modtager din ordrebekræftelse.

    Ønsker du at trække din tilmelding tilbage, kan du derfor indenfor fristens udløb nemt gøre dette. Du sender blot en mail til kundecenter@gasel.dk eller ringer på telefon 70 20 35 70.

    Vi sidder klar mandag-torsdag fra 8.00-16.00 og fredag fra 8.00-15.30. Vi sigter desuden efter altid at besvare din mail indenfor 48 timer.

  • Se hvornår din aftale starter

    Du kan altid se startdatoen for din aftale med Gasel på din ordrebekræftelse.

    Medmindre du er omfattet af en bindingsperiode hos dit nuværende energiselskab, kan vi levere grøn strøm eller gas til dig indenfor den løbende måned + 1 måned mere. Tilmelder du dig Gasel i for eksempel midten af april, kan vi således levere strøm til dig fra 1. juni.

    Det er den kortest mulige leveringstid i branchen generelt, når det kommer til skift af energiselskab.

  • Se hvornår du modtager den første regning

    Du modtager den første regning 14 dage inden din aftale med Gasel starter. Er den 1. juni angivet som startdato for aftalen på din ordrebekræftelse, vil du således modtage din første regning omkring den 15. maj.

    Det gør du, fordi den første regning består af en såkaldt aconto-opkrævning. Du betaler således forud for den mængde strøm, vi forventer du kommer til at benytte måneden efter. Det er samme afregningsmodel, som de fleste andre energiselskaber benytter sig af.

    Afregningsmodellen er i øvrigt den samme hver måned: 14 dage før et månedsskifte modtager du en aconto-regning for næste måned, som skal betales senest den 1.

    Èn gang om året sender vi dig et brev og beder dig om at aflæse din måler og indberette dit faktiske forbrug til os. Herefter foretager vi en opgørelse over dit forbrug, kontra dét beløb du hver måned har indbetalt aconto.

    Har du betalt for mere el eller gas, end du har brugt, trækker vi det beløb du har til gode fra din næste regning.

    Har du brugt mere el eller gas, end du har betalt for, sender vi dig en ekstraregning.

    Samtidig justerer vi det fremadrettede acontobeløb, med målet om at din næste årsopgørelse stemmer nogenlunde overens med dit faktiske forbrug.

  • Se hvor strømmen kommer fra

    Gasel forhandler udelukkende dansk vindmøllestrøm.

    Det sker ved at vi opkøber såkaldte oprindelsesgarantier, svarende til den mængde strøm vi sælger. Garantien udstedes af Energinet i form af et certifikat, der er et bevis på, at den tilsvarende mængde strøm er produceret af vindmøller.

    Vi kan dog ikke sikre dig, at præcis den strøm, der kommer ud af din stikkontakt, er produceret af vindmøller alene. Når strømmen fra vindmøller sendes ud på det fælles el-net, bliver den nemlig blandet med strøm fra andre energikilder som kulkraftværker og biobrændselsanlæg.

    Du bidrager dog altid med ren vindmøllestrøm i samme omfang, som du forbruger. På den måde er du gennem dit el-valg og strømforbrug med til at gøre en forskel for miljøet.

  • Derfor kommer din regning fra Administrationsservice Fyn

    Gasel er en del af Energi Fyn Handel og derfor bruger vi samme system til afregning: nemlig Administrationsservice Fyn A/S.

    Det er også grunden til, at din regning kommer netop herfra.

    Det fremgår dog tydeligt på din regning, at det er dit el- og/eller gasforbrug hos Gasel, du er blevet faktureret for.

  • Gasel er også for dig, der bor til leje

    I de fleste tilfælde kan du sagtens blive kunde hos Gasel, selvom du ikke ejer din bolig. Hvis din lejebolig har sin egen elmåler, og din regning sendes særskilt til dig, kan du uden problemer skifte til Gasel.

    Hvis du derimod betaler for din strøm eller naturgas over huslejen, er det din udlejer eller boligforening, der varetager boligens el-aftaler. I dette tilfælde skal du rette henvendelse til dem.

  • Vi opsiger din nuværende el-aftale

    Vi vil gerne gøre dit skift til Gasel så nemt som muligt. Derfor sørger vi for at opsige aftalen hos dit nuværende selskab, når du tilmelder dig hos os.

    Nogle selskaber har dog en bindings- eller opsigelsesperiode på deres aftaler. Det betyder, at du kan være bundet til din nuværende leverandør i nogle måneder frem.

    Du kan imidlertid sagtens indgå en ny aftale med os alligevel. Vi sørger blot for, den først træder i kraft den dato, din bindingsperiode hos dit nuværende energiselskab udløber.

    Vores tilmeldingsformular giver dig i øvrigt mulighed for selv at vælge den dato, din aftale med Gasel skal gælde fra. Ved du allerede nu, at du er omfattet af en bindingsperiode hos dit nuværende energiselskab, kan du således tage højde for dette, når du vælger startdato i formularen.

  • Derfor ringer vi til dig

    Vi ringer kun til dig, hvis du har givet os lov. For eksempel i forbindelse med en kampagne eller en konkret kundetilmelding. Med et telefonopkald kan vi nemlig hjælpe dig bedst muligt, hvis du gerne vil skifte til Gasel.

Eksisterende kunde

  • Faste afgifter på el og naturgas

    Som forbruger af el eller naturgas er du pålagt en række afgifter fra statens side. Faktisk udgør mere end halvdelen af den samlede pris på din regning afgifter og moms.

    Disse afgifter er ens, uanset hvilket energiselskab du er tilmeldt.

    Afgifterne reguleres løbende og fastsættes ud fra forskellige kriterier.

  • Sådan bruger du ”Min side”

    ”Min side” er vores selvbetjeningsløsning. Her kan du se dine regninger, følge dit forbrug og melde flytning.

    Du logger nemt på ved at have dit kundenummer og din pinkode klar. Du finder begge dele på din regning.

    Du kan også logge på med dit NemID, hvis du foretrækker dét.

    Gå til Min side

  • Sådan tilmelder du dig betalingsservice

    Betalingsservice er en nem måde at sørge for, at din elregning bliver betalt til tiden. Samtidig slipper du for at modtage en fysisk regning – og kan dermed spare den månedlige omkostning på 27,50 kroner til et girokort.

    Du kan tilmelde dine regninger til Betalingsservice her.

  • Se dit elforbrug

    Du kan altid se dit elforbrug via ”Min side”, som du finder her.

    Gasel er i øvrigt en del af Energi Fyn Handel og du kan derfor også benytte Energi Fyn’s app til at følge dit el- og gasforbrug.

    Download Energi Fyn App i Apple Store her

    Download Energi Fyn App i Google Play her

  • Få rabat på elafgiften

    Bruger du primært el til opvarmning af dit hjem, kan du få rabat på elafgiften.

    For at få reduktion i elafgiften skal din bolig være registreret i BBR-registeret som helårshus, opvarmet med varmepumpe.

    Du ansøger om reduceret elafgift ved at udfylde et ansøgningsskema og sende det til Gasel.

    Download ansøgningsskemaet her.

    Ansøgningsskemaet sendes til kundecenter@gasel.dk. Herefter behandler vi ansøgningen.

    Opfylder din bolig betingelserne, får du fremadrettet rabat på elafgiften pr. kWh på det forbrug, der overstiger 4.000 kWh pr. år.

  • Se vores gebyrer

    Vi vil gerne gøre vores aftaler og priser så gennemskuelige som muligt. Derfor har vi kun ganske få gebyrer – og fælles for stort set alle er, at du i et vidt omfang har mulighed for at undgå dem.

    Udskrift af regningskopi

    Hvis du ønsker et fysisk eksemplar af din regning tilsendt, opkræver vi 50 kroner i gebyr. Alternativt kan du spare gebyret ved selv at hente din regning ned via ”Min Side” og udskrive den derfra.

    Regningsgebyr, hvis du ønsker at betale med girokort

    Hvis du gerne vil have tilsendt et girokort hver måned, koster det 27,50 kroner. Du kan dog spare gebyret ved at tilmelde dig Betalingsservice. Det kan du gøre her.

    Rykkerskrivelser

    Hvis du ikke betaler din regning til tiden, kan du blive pålagt forskellige rykkergebyrer. Du kan se en oversigt her.

    Brud af bindingsperiode

    Bindingsperioden på en ny aftale hos Gasel er 6 måneder for private og 12 måneder for erhverv. Ønsker du at opsige din aftale inden da, pålægges du et gebyr på 500 kroner.

    Derudover har vi mindre gebyrer på flytteopgørelser, åbning/lukning i forbindelse med ejendomssalg og ekstraordinære måleraflæsninger foranlediget af kunden selv.

    Se den fulde oversigt over vores priser og de få gebyrer her.

  • Se bindingsperiode og opsigelsesvarsel

    Du kan opsige din aftale med Gasel med 1 måneds varsel til udgangen af en måned. Det betyder, at du senest skal opsige din aftale den sidste hverdag i måneden. Vil du opsige din aftale pr. 1. juni, skal vi således senest have modtaget din opsigelse den 30. april.

    Som privatkunde er du dog omfattet af en bindingsperiode på 6 måneder. Er du erhvervskunde er perioden 12 måneder. Opsiger du aftalen inden da, bliver du opkrævet et gebyr, der skal dække de udgifter, vi har i forbindelse med afvikling af aftalen.

    Gebyret udgør 500 kroner for private og 1500 kroner for erhverv.

    Din opsigelse af aftalen skal altid ske skriftligt - enten via mail eller brev.

    Se betingelser for privatkunder her

    Se betingelser for erhvervskunder her

  • Få dansk vindmøllestrøm

    Gasel forhandler udelukkende strøm, der er produceret af danske vindmøller.

    Som el-kunde hos os får du derfor allerede dansk vindmøllestrøm – garanteret gennem såkaldte oprindelsescertifikater udstedt af Energinet.

    Vi kan dog ikke sikre dig, at præcis den strøm, der kommer ud af din stikkontakt, er produceret af vindmøller alene. Når strømmen fra vindmøller sendes ud på det fælles el-net, bliver den nemlig blandet med strøm fra andre energikilder.

    Du bidrager dog altid med ren vindmøllestrøm i samme omfang, som du forbruger. På den måde gør du gennem dit el-valg og strømforbrug en vigtig forskel for miljøet.

  • Forstå din regning

    Gasel samarbejder med Administrationsservice Fyn i forhold til afregning.  Du vil derfor via dette link kunne finde svar på de fleste af dine spørgsmål vedrørende din regning.

    Du kan også se et eksempel på en regning her.

    Hvis du har yderligere spørgsmål, er du meget velkommen til at kontakte os på telefon 70 20 35 70 eller på kundecenter@energifyn.dk.

  • Sådan kan vi se dit gasforbrug

    Den opgørelse på naturgas, du modtager fra os, er baseret på dit nuværende forbrug samt tidligere forbrug på din adresse.

    Begge dele danner baggrund for den aconto-beregning, vi foretager, inden vi sender en regning.

    Forbruget kender vi, fordi vi får det oplyst direkte hos den gasdistributør, der står for driften på netop din adresse.

  • Derfor får du 2 regninger, når du er gaskunde

    Gasel forhandler gas, men vi distribuerer det ikke.

    Derfor har du som gaskunde også en særskilt distributør, der sørger for at gassen bliver leveret til dig.

    Du får således både en regning fra os på den gas, du forbruger - og en regning fra gasdistributøren. Regningen fra sidstnævnte består af omkostningerne til distribution, naturgasafgifter, CO2-afgifter og evt. serviceaftale og finansiering.

  • Hvis du flytter

    Uanset hvor du flytter hen i Danmark, kan du tage din aftale med Gasel med dig.

    Hvis du flytter, er det vigtigt, du giver besked til os via Min side. Du hæfter nemlig for el- eller gasforbruget på din gamle adresse, indtil vi har fået besked om din flytning.

    Du kan melde din flytning til os tidligst 2 måneder inden du flytter – og senest 3 dage efter.

    Det er også senest 3 dage efter indflytningen, du skal aflæse måleren i din nye bolig. På den måde ved både du og vi, hvilket forbrug der er dit og hvilket, der er den tidligere ejers eller lejers. Du aflæser din måler via Min side.

    Cirka 6 uger efter du er fraflyttet din gamle adresse, modtager du en slutopgørelse over elforbruget hér.

    Ring til os på telefon 70 20 35 70, så flytter vi din aftale med dig.